WORK HARD, PLAY HARD, REST HARD

Door: Eva Rijpert

Twee keer is Anne Giesen (36) afgestudeerd op het thema burn-out. In quick fixes gelooft zij niet en ook met alle populaire 30-dagen-cursussen kan zij maar weinig. Daarom startte zij vijf jaar geleden haar eigen coaching praktijk Energiesen. “Kijk, als jij in een gevisualiseerde blauwe kamer wil stappen en dat werkt: geweldig! Niks meer aan doen. Maar ik ben bang voor de mensen die het zichzelf kwalijk nemen dat het niet voor hen werkt.”

“Als ik mensen vertel over mijn werk, zeggen ze: ‘Oeh, da’s zwaar!’ Maar er wordt hier ook keihard gelachen. Er komen mensen bij mij met hele zware burn-outs, maar ook mensen die gewoon weer een beetje op zoek zijn naar zichzelf. Hoe kan ik mijn werk weer wat leuker gaan vinden? Hoe kan ik mezélf weer wat leuker gaan vinden? Uiteenlopend dus. Maar als je problemen binnen dit spectrum wil bestrijden, helpt een easy fix niet. Deze problemen beginnen met een kiempje en je zal dus terug naar dat kiempje moeten, terug naar de basis. Dat is soms héél confronterend en nee, daar heb je niet altijd zin in. Ik doe alles met humor en sta bekend om het gebruik van aparte metaforen, maar je zit hier niet anderhalf uur te praten en dan: ‘Tot over twee weken.’”

“Veel van mijn cliënten gaan op allerlei mindfullness- en yogaweekenden, maar komen daardoor juist met minder zelfvertrouwen bij mij. Omdat het voor hen niet werkt. En werkt het voor jou? Top! Niks aan veranderen! Geen commentaar hier. Maar werkt het niet voor jou, neem het jezelf dan niet kwalijk. Want er zijn heel veel mensen die zichzelf de snelle trucjes niet kunnen aanleren. Want dat zijn het eigenlijk; trucjes.”

In één artikel kan Anne ons dus niet structureel genezen, helaas. Toch openbaart zich tussen haar woorden een pleidooi voor relativering en evenwicht. Fysiek en mentaal. “Waar het mee begint, is accepteren dat het leven én de één én de tien is. Als iemand overlijdt dan is het leven gewoon een één. En als je relatie uitgaat dan is het leven gewoon ook écht even klote. Maar het is een bandbreedte. Het leven kan ook prachtig zijn! Hetzelfde geldt voor het aangeven van je grenzen. Zeg wat je wel en niet wil. Benoem dit. Oefen hiermee. Maar maak niet van alles een halszaak. Soms is de situatie voor de één een acht en voor jou een zes. Prima. En wanneer het voor jou een acht en voor de ander een zes is, pak je jouw acht. Je grenzen aangeven, is meer voor jezelf opkomen dan je heel strak vastklampen aan controle. Echter, wanneer je een burn-out of te weinig zelfvertrouwen hebt, heb je héél lang tegen jezelf gezegd: ik voldoe niet. En dan mag de pendel ook wel even uitslaan. Dan mag je best even overdreven op je strepen gaan staan of net even iets te hard roepen waar je grens ligt. Bovendien is het, zowel voor mij als voor de omgeving, makkelijker om iemand af te remmen dan iemand te duwen.”

“En focus ook niet alleen op het negatieve. Dat is zó makkelijk gezegd, maar elke medaille heeft twee kanten. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik ben gevoelig, ik heb veel empathisch vermogen.’ Dan benoem je nog steeds wat je ziet, maar zit er wel een komma aan vast. En op een gegeven moment ga je steeds vaker zien wat achter die komma zit. Alleen dat is een langzaam proces. Dat doe je niet binnen dertig dagen, wat sommigen van mijn collega’s ook zeggen.”

“Kijk daarnaast ook naar je fouten zoals ze zijn. Als je bijvoorbeeld een fout op je werk maakt, heb je geen boeddhistische monnik in de fik gestoken! Probeer jezelf voor te nemen dat wanneer iets niet lukt, dat niet betekent dat je faalt. Probeer in de tussentijd van alles te leren en op te snuiven, maar maak fouten. Alsjeblieft!”

“Stress is overigens ook heel normaal. Moeten we niet te spastisch over doen, kan je best een tijdje hebben. Duurt dit echter heel lang en begint het normaal te worden dan beginnen lichamelijk wel wat dingen op te hopen. Mensen die heel lang heel veel stress hebben, hebben bijvoorbeeld altijd een magnesiumtekort. Maar essentieel is slaap. Slaap is het beste medicijn. Daar kan je niet tegenaan slikken met pillen. Als je een enorm feest hebt gehad en je moet daarna vroeg opstaan… Hoe je je dan ’s avonds voelt…! Alsof je tegen een muur bent aangelopen en iedereen het op je heeft voorzien. Zo werkt dat ook met het dagelijks leven. Als je keihard werkt en je wilt donderdagavond ook nog met je collega’s borrelen, vrijdag met je vriendinnen uit, zaterdagavond met je vrienden keihard drinken en je wil ook nog iets van een gezinsleven… Dan heb je dus maar één dag om bij te komen. Tja, something’s gotta give. Dus work hard, play hard, rest hard! En bovenal: geniet!”

Iedereen met wie Anne gewerkt heeft, mailt haar nog geregeld. “Daar ben ik heel trots op. Dat vind ik gewoon echt cool! Ik heb een praktijk aan huis, maar een afspraak kan ook plaatsvinden via Skype. Zo help ik bijvoorbeeld mijn cliënten uit Den Haag vanuit hun eigen luie stoel!” Wie meer wil weten over Anne’s persoonlijke aanpak, kan terecht op www.energiesen.nl.

 

AGENDA

WOENSDAG 24-01-2018

LIEFDE - DE INVLOED VAN HERSENEN EN HORMONEN

LIEFDE - DE INVLOED VAN HERSENEN EN HORMONEN €14.50 | 20:00 - 22:15 | AMSTERDAM

Hormonen beïnvloeden onze hersenen en gedrag. Dat gebeurt soms op een radicale manier, bijvoorbeeld als we verliefd zijn of wanneer we kinderen krijgen, maar vaak is de beïnvloeding subtieler.

VRIJDAG 16-02-2018

WORKSHOP KLAVERJASSEN - HOE ZAT DAT OOK ALWEER?!

WORKSHOP KLAVERJASSEN - HOE ZAT DAT OOK ALWEER?! €16.50 | 19:00 - 22:30 | AMSTERDAM

Tja, hoe zat dat ook alweer? We beginnen de avond met een heerlijke daghap waarbij onze kenner de regels en achtergrondinformatie van het klaverjassen je bijbrengt.

DONDERDAG 12-04-2018

THE FUTURE - ARE ROBOTS TAKING OVER?

THE FUTURE - ARE ROBOTS TAKING OVER? €14.50 | 20:00 - 22:15 | AMSTERDAM

VERWACHT - Experts say that a lot of jobs will be obsolete by 2025 and predict that 5 million jobs will be lost before 2020 as artificial intelligence, nanotechnology and robots will take over...