PAAL EN PERK STELLEN

Paal en perk stellen

De vrouw tegenover mij straalt zowel enorme kracht als delicate kwetsbaarheid uit. Ze is mooi, heeft lang haar en is goed gekleed. Duidelijk voorbereid op vandaag. Met een brede lach schudt ze me de hand en als een live diashow verandert ze voor mijn ogen per beweging van meisje in vrouw en weer terug. Een gesprek met Carlijn Sanders (33) over het verleggen en hervinden van grenzen. “Eigenlijk is mijn droom om de psycholoog van de paaldanswereld te worden. En iedereen door zijn problemen heen te laten dansen.”

Door: Eva Rijpert

“In het begin leidde ik een soort dubbelleven. Overdag psycholoog, ’s avonds paaldansinstructrice. Ik dacht: cliënten mogen niet weten wat ik ’s avonds doe, ik ben hun psycholoog! En zo werd er toen ook wel over gedacht binnen de organisaties waar ik werkte. Mijn Facebooknaam is daar nog een nasleep van. Maar inmiddels zijn we bijna tien jaar verder. Nu ben ik gewoon paaldanser, heb ik mijn eigen bedrijf en zijn de twee werelden juist samengekomen.”

“Paaldansen was voor mij eigenlijk de eerste sport die totaal niét als sport aanvoelt! Je wordt er bijna moeiteloos strak en super krachtig van. En het is een enorme aanvulling op de psychologische processen die ik voorheen alleen vanuit gesprekken begeleidde. Nu help ik mensen in beweging, lichaam en geest zijn zo met elkaar verbonden! De stofjes die je hersenen aanmaken tijdens het paaldansen, dat houdt niet op als je de dansschool uitloopt. Dat geldt overigens voor alle sporten, maar vaak flitst een uur paaldansen even snel voorbij als tien minuten sportschool. Dus dat is voor mij en veel anderen wel echt een uitkomst!”

“Daarnaast kan er specifiek bij paaldansen, gecombineerd met muziek, veel loskomen aan emoties. Als je bijvoorbeeld draaiende bewegingen of een set moves achter elkaar maakt, kan je echt in een flow raken. Het is moderne dans slash ballet slash poledance. Je kan er veel in kwijt, verwerkt je emoties. En wat je bereikt binnen de lessen, sijpelt door in de rest van je leven. In de rest van je gedrag, in je interactiepatronen.”

“Je leert ook grenzen aangeven. Iemand vertrouwen en toestaan. Wanneer wel, wanneer niet. Ik geloof bijvoorbeeld dat meiden met een seksueel trauma echt gebaat zijn bij goede psychologische begeleiding gecombineerd met beweging. Je hebt tijdens het paaldansen ook veel contact met anderen. Je moet mensen goed beethouden, mensen vangen. Dus je leert iemand anders weer toe te laten in jouw persoonlijke omgeving. Als psycholoog kan je hierbij de noodzakelijke, veilige setting creëren. Woede, verdriet, schaamte… Zoek er muziek bij en ga jezelf daarop uiten. Kijk, bij veel mensen zit paaldansen ergens in het brein nog gekoppeld aan erotiek. Als je die koppeling nog hebt, snap ik dat je deze sport absoluut niet linkt aan het verwerken van seksueel trauma. Maar als je het ziet als beweging, jezelf kwetsbaar durven opstellen en jezelf uiten… dan past het juist wel.”

“Op mijn blog Linea Polefit heb ik ook mensen laten vertellen wat paaldansen voor hen heeft betekend. Zo heeft het een meisje door haar depressie heen geholpen. Ze schrijft dat ze begeleiding had bij een psycholoog, maar dat niet opschoot. En dat ze vervolgens is gaan paaldansen en dát haar heeft geholpen. Een andere dame had een burn-out. Ze kon helemaal niks meer, liep volledig vast. Die is gaan paaldansen en is daar overheen gekomen. En een heer, die er na zijn vijftigste achterkwam dat hij nog veel meer te ontdekken had. Die eigenlijk van een introvert persoon met introverte hobby’s naar een extravert persoon is gegaan. Van modelvliegtuigjes in elkaar zetten, gaat hij nu naar paaldansen, burlesque en moderne dans!”

“Deze man post nu ook bewust foto’s hiervan op zijn social media. Juist omdat hij nu vindt: dit ben ik. Als je het niet leuk vindt dan klik je verder, maar hij wil anderen helpen om óók te gaan doen wat ze eigenlijk willen. Mensen zoals hijzelf, die dit door sociale druk altijd hebben gelaten. Dat vind ik ontzettend mooi.”

“En het paaldansen heeft mijzelf ook zoveel gebracht! Vroeger was ik faalangstig. Dus dat ik nu elke dag voor een groep cursisten sta, zou ik vijf jaar geleden niet geloofd hebben. En dat ik nu leer om mezelf in de picture te (mogen) zetten op mijn blog en met mijn eigen kledinglijn Flexmonkey. Joh, de eerste keer een blog posten… hel! En dan was ie gepost, ging ik ‘m nog drie keer veranderen! Nu denk ik gewoon: dit is wat het op dit moment is. Ik gun mezelf nu dat leerproces. Het tóch de wereld in slingeren en niet meer denken: het moet perfect vóórdat ik het naar buiten breng. Want anders blijft het allemaal binnen en probeer je achter gesloten deuren perfectie te bereiken. Dat lukt toch niet. Dus als ik één advies moest geven: laat het beeld van perfectie los en kom gewoon, letterlijk, in beweging!”

Ben je benieuwd naar Carlijns blog of sportkledingontwerpen?
Neem dan een kijkje op:
www.linea-polefit.nl of www.flexmonkey.nl
Ook kan je haar onder de naam Linea Polefit volgen op Facebook en Instagram.

AGENDA

DONDERDAG 31-08-2017

SUMMER BREAK!

SUMMER BREAK! €1.00 | 20:00 - 00:00 | AMSTERDAM

Lieve Dertigers! Ontzettend bedankt voor een fantastisch eerste jaar van De DertigersClub! Wij hebben veel aan jullie support en feedback gehad en gaan komend jaar weer erg ons best doen! Tot in september:-)

DINSDAG 19-09-2017

LIEFDE - DE INVLOED VAN HERSENEN EN HORMONEN

LIEFDE - DE INVLOED VAN HERSENEN EN HORMONEN €14.50 | 20:00 - 22:15 | AMSTERDAM

Hormonen beïnvloeden onze hersenen en gedrag. Dat gebeurt soms op een radicale manier, bijvoorbeeld als we verliefd zijn of wanneer we kinderen krijgen, maar vaak is de beïnvloeding subtieler.

ZATERDAG 30-09-2017

BACK-TO-NATURE - MET 30'ERS HET BOS IN!

BACK-TO-NATURE - MET 30'ERS HET BOS IN! €85.00 | 15:00 - 00:00 | AMSTERDAM

Slapen in de buitenlucht en leer houthakken, knopen leggen, vuur maken en andere skills die je nodig hebt om te overleven in het bos!